Sörmland på Liberalernas landsmöte

Fredag 17 november 2017

2017-11-17

Under dagen påbörjas Liberalernas landsmöte i Västerås, där framtidens liberala politik ska beslutas. Liberalerna Sörmland kommer under landsmötet framförallt driva på för att våra motioner bifalls. En motion som bifalls av partistyrelsen har lagts av vår riksdagskandidat Niklas Frykman vilken gäller avskaffandet av den princip som säger att man skall släppas från fängelset efter två tredjedelar av avtjänat straff.

Om man döms till ett fängelsestraff bör regeln vara att man avtjänar hela det straffet i fängelse. Att normen i dag är att man släpps efter enbart två tredjedelar av tiden är en urholkning av straffets tyngd, säger motionären och riksdagskandidaten Niklas Frykman (L).

En annan viktig fråga, bland de cirka 1200 förslagen som finns att ta ställning till, är den nya modell för föräldraförsäkringen som partiet föreslår. Med en ny modell där man kan få 100% ersättning om man stannar hemma en kortare tid, eller 70% ersättning om man vill stanna hemma längre hoppas vi kunna öka jämlikheten i uttaget av föräldraförsäkringen.

Den nya modellen innebär att fler män kommer att lockas att stanna hemma med sina barn, samtidigt som att allt fler kvinnor kommer snabbare tillbaka till arbetet efter föräldraledigheten. På ålderns höst kommer detta innebära att många kvinnor får en mycket högre pension och inte blir beroende av sina män, säger ombudet och gruppledaren i Nyköping Sofia Remnert (L).

Kontaktperson under landsmötet:
Victor Zetterman, politisk sekreterare Landstinget – 072 1422 347 – victor.zetterman@liberalerna.se

Liberalerna Sörmland sänder fem ombud till landsmötet vilket är:
Göran Hammarlund, länsförbundets ordförande
Sofia Remnert, gruppledare Nyköping