Ensamhet är en plåga

Debattartikel

Onsdag 14 februari 2018

Publicerad i Katrineholms-Kuriren den 14/2-2018

Tänk dig att du varje dag vaknar och somnar ensam, och inte möter en enda människa däremellan. Många av våra äldre lever i dag i denna verklighet där den enda mänskliga kontakten de har är med kassören i mataffären och nyhetsuppläsaren på TV.

Det ses som skamfullt att leva ensam, trots att Sverige är ett av de länder i världen med flest singelhushåll. Det är något underbart när vi har ett samhälle där man kan själv välja att leva ensam och klara av det ekonomiskt, men samtidigt är det ett problem att vi har så många som lever i ofrivillig ensamhet och inget hellre vill än att ha en vän eller partner att dela alla livets upplevelser med.

Det är hög tid att göra ensamhetsproblematiken till en större samhällsfråga i Sverige. Undersökningar visar att uppemot sju av tio som lever i någon form av äldreboende upplever ofrivillig ensamhet. Och vi vet att en stor andel av dem som dör på sjukhus dör alldeles ensamma. Det är för torftigt för vårt välfärdssamhälle.

Liberalerna vill ge årsrika människor en bättre och trivsammare tillvaro. Självklart kan politiker inte kommendera fram vänskapsrelationer, men vi kan se över lagar och regler – och skapa förutsättningar för social samvaro. Bland annat borde sociala behov vägas in på ett tydligare sätt i bedömningen när någon behöver äldreomsorg. Fler trygghetsboenden behöver byggas. Vi bör även ändra hälso- och sjukvårdslagen så det stadgas att ingen ska behöva dö ofrivilligt ensam. Vården kan i detta samarbeta med frivilligorganisationer, som Röda korset. Det finns fina exempel på detta, bland annat här i Sörmland.

För tänk dig att det en dag kan vara du som står där, ensam utan släkt och vänner kvar i livet. Du står nu där helt ensam utan en social kontakt, utan möjlighet att ta dig ut, fast du inget hellre vill. Så ska vi helt enkelt inte ha det, vi måste bryta den ofrivilliga ensamheten!

Ewa Callhammar (L)
1:a namn till landstinget i höstens val