Vården av barns psykiska ohälsa rör sig i rätt riktning

Replik

Torsdag 22 februari 2018

Publicerad i Sörmlands Nyheter 22/2-2018

Om kristdemokraterna Marita Göransson och Emma Henriksson hade bemödat sig med att lite djupare sätta sig in i hur Landstinget Sörmland arbetar med barn och ungas psykiska ohälsa hade de bland annat funnit följande. Under 2017 gjordes nästan 4000 besök på våra lätt tillgängliga samtalsmottagningar som Koalitionen satsat betydande resurser på. Samtalsmottagningarna finns i fyra av länets kommuner, däribland Nyköping, och tar hand om barn upp till 18 år som söker för lättare psykisk ohälsa. Koalitionen kommer att se till att de under 2018 etableras i alla Sörmlands kommuner. Till samtalsmottagningarna ska man snabbt få tid och nästan alla erhåller sitt första besök inom sju dagar. De allra flesta blir hjälpta av de max fem besök man gör på mottagningen. Räcker inte detta remitteras barnet till BUP där vi, liksom i övriga landet, lider brist på psykologer vilket skapar tillgänglighetsproblem. Koalitionen är garanten för att även denna fråga rör sig i rätt riktning.

Fredrik Lundgren (L)
Hälso- och sjukvårdslandstingsråd