Så löser vi polisbristen i Södermanland

Debattartikel

Fredag 16 mars 2018

Publicerad i Katrineholms kuriren 16/3-2018

Publicerad i Eskilstuna kuriren 19/3-2018

Liberalerna är mycket oroade över de rapporter som kommer från det Brottsförebyggande rådet. Fler känner otrygghet och färre har förtroende för rättsväsendet och polisen. Otryggheten begränsar människors frihet.

Den här utvecklingen går att vända med en ny rättspolitik och inte minst satsningar på polisen. Det är anmärkningsvärt att regeringen först nu efter tre års besparingar på polisen säger att den vill satsa på verksamheten.

Liberalerna har i tre år krävt åtgärder mot polisavhoppen och inte minst för att locka tillbaka de poliser som slutat. Det är en central del om vi ska återupprätta allmänhetens förtroende för polisen. Hela landet drabbas nu när vi har 1 000 färre poliser och allt färre poliser i yttre tjänst.

Polisen har kommit allt längre ifrån medborgarna. Liberalerna menar att antalet poliser måste öka med 5 000. Till skillnad från regeringen vill vi redan i år satsa 1,3 miljarder på en polislönereform. Arbetsmiljön måste förbättras och byråkratiseringen måste stoppas. Resurserna måste tillbaka ner till den lokala polisområdesnivån och vi måste få ut åtminstone 2 000 fler poliser i yttre tjänst.

Vi vet att polisen i Södermanland tvingas dra ner på den lokala polisen. I Eskilstuna drogs gatulangningsgruppen in och områdespolisen fanns inte ute under sommaren, då den behövs som bäst. En annan effekt är att polisen i dag inte klarar av att hantera anmälda vardagsbrott utan tvingas prioritera våldsbrott och sexualbrott.

Vi måste få fler områdespoliser ute i samhället som kan verka synligt, störa ut kriminaliteten och inte minst – bidra till ökad trygghet i samhället i kontakt med exempelvis skolor och företag.

Sverige har i dag färre poliser än när Alliansen satt i regering. Det stämmer heller inte att vi utbildade för få poliser. Problemet idag som regeringen inte vill erkänna är att det slutar tusen poliser varje år, varav hälften inte är på grund av pension. Dessutom står 500 tomma platser på polisutbildningen vilket tyder på att det inte är utbildningen som är problemet.

Vi föreslår däremot att Rekryteringsmyndigheten får mer resurser så att fler polisstudenter kan prövas men också att antagningsprocessen ses över, utan att sänka kraven på fysiska tester.

Ska vi pressa tillbaka de kriminella, återupprätta den polisiära förmågan och få ut fler områdespoliser närmare medborgarna, krävs en annan politik än den S-regeringen för. Varje brott är en kränkning och de som redan är utsatta drabbas hårdare av brottslighet. En stark och fungerande rättstat är en förutsättning för att försvara friheten för dem som har minst frihet.

Roger Haddad (L)
riksdagsledamot, rättspolitisk talesperson

Niklas Frykman (L)
riksdagskandidat, Södermanland