Nu arbetar vi ned kön i Nyköping

Tisdag 31 oktober 2017

Tillgängligheten för patienter som opereras för exempelvis övervikt, ljumskbråck eller urologiska sjukdomar ska förbättras genom operationer på helgdagar vid Nyköpings lasarett.

– Invånarna i Sörmland ska ha en god tillgänglighet till operation och behandling oavsett sjukdom. Vi stödjer och uppmuntrar verksamheternars initiativkraft att hitta nya lösningar med patienternas bästa för ögonen, säger Fredrik Lundgren (L), hälso- och sjukvårdslandstingsråd.

Projektet som startar under november 2017 ska utforma ett koncept för punktinsatser när det finns behov att korta väntetiderna till operation vid så kallade benigna sjukdomar. Benigna åkommor är t.ex. övervikt, prostataförstoring och struma. Gemensamt för dessa åkommor är bl.a. att det oftast är kort operationstid och även kort vårdtid efter ingreppet.

– Idag prioriteras operationer för patienter med maligna sjukdomar, t.ex. cancer, först och det innebär att väntetiderna till operation för andra, benigna sjukdomar, blir längre. Vi vill ge alla våra patienter vård i rätt tid och detta projekt är ett sätt att hitta nya lösningar för att förbättra tillgängligheten, berättar Elisabet Lundevall, divisionschef kirurgi.

Medarbetare vid Kirurgkliniken och Anestesikliniken kommer att arbeta extra på frivilligbasis och projektet kommer inte att påverka den ordinarie akuta verksamheten.

Projektet finansieras med 500 000 kronor från landstingsstyrelsens oförutsedda medel.

Ärendet om projekt med helgoperationer tas upp på landstingsstyrelsen den 7/11.