Liberalerna vill förnya framtidstron

Debattartikel

Onsdag 20 december 2017

Publicerad i Katrineholms-Kuriren den 20/12-2017.

Liberaler är obotliga optimister. Vi tror att imorgon blir det lite bättre än idag.

Vi menar att det är fullt möjligt att förena ansvarstagande för klimat och miljö med en välfärdsstat av hög kvalitet och en stark ekonomisk tillväxt. Inte bara det, det är fullständigt nödvändigt. Liberalerna vill förnya framtidstron.

Våra medier fylls av dystra nyheter om terrorism, klimatförändringar, flyktingkris, brottslighet och sexuella trakasserier. Den som dessutom följer sociala medier och samtalsklimatet där kan bli än mer deprimerad. Detta ständiga flöde av elände skymmer de fantastiska framsteg som sker inom teknik och vetenskap.

Framtiden är redan här. Självkörande bilar, rymdraketer som kan återanvändas och eldrivna flygplan som startar och landar vertikalt – allt detta finns idag. Saker som nyss var science fiction är verklighet här och nu. Vår värld förändras oerhört snabbt, mycket tack vare datorernas exponentiella utveckling. Gamla sanningar ställs på ända mycket snabbare än vi kan ana.

Liberalerna anser att vi ska bejaka utvecklingen, inte försöka sticka käppar i hjulet. När samåkningstjänsten Uber kom försökte taxibranschen sätta stopp för den, på samma sätt som musikerförbundet försökte stoppa diskoteken när de kom på sjuttiotalet. Om det är något vi borde ha lärt oss nu så är det att det inte går.

Utvecklingen låter sig inte hejdas. Som man säger på ren svenska: ”tech beats politics”. Det finns för övrigt både taxi och dansband fortfarande.

Våra lagar, regler och skatter måste hänga med. När nya affärsmodeller dyker upp ska regelverk utformas så att det ger möjligheter till allt nytt och spännande. Samtidigt ska det vara lätt att göra rätt, att följa reglerna och betala sina skatter och avgifter.

Därför behöver vårt skattesystem reformeras. Det måste löna sig att arbeta, löna sig att utbilda sig, att spara och det måste löna sig att göra rätt för sig. Vi ska ha lägre och smartare skatter, skatter som träffar rätt saker. Skatterna på inkomster ska därför sänkas kraftigt. Marginalskatten som straffar utbildning och ansträngning, är högst i världen i Sverige och den måste ner. Skatterna på konsumtion och miljöförstörande verksamhet ska höjas.

Förutsättningarna att driva företag måste bli bättre. Framför allt måste reglerna anpassas för nystartade, innovativa och högteknologiska start-ups. Här kommer nästa exportsuccé att skapas och framtidens jobb att växa fram. Därför ska det vara enklare, tryggare och roligare att vara företagare.

Genom ett skattesystem som belönar arbete, utbildning och företagsamhet och bestraffar miljöförstöring samt att underlätta för företagande kommer också skatteintäkterna att öka och vi kan betala för en välfärd i världsklass. Det innebär mer frihet till dem som har minst frihet.

Niklas Frykman (L) Riksdagskandidat Sörmland