Johanne Hildebrandt är Liberalerna Sörmlands toppkandidat till riksdagen

Söndag 25 april 2021

Pressmeddelande

Liberalerna i Sörmland har på söndagens nomineringsmöte fattat beslut om topp 5 kandidater till riksdagsvalet 2022. Johanne Hildebrandt från Mariefred är Sörmlands toppkandidat.

– Jag är mycket glad, stolt och hedrad över detta förtroende. Liberalernas kloka, genomtänkta politik är viktigare än någonsin så för mig är det ett privilegium att kämpa för partiet och väljarna, säger Johanne Hildebrandt, toppkandidat till riksdagen för Liberalerna Sörmland.

Johanne Hildebrandt har en bakgrund som succéförfattare, prisbelönt krigsreporter och kolumnist, senast på Svenska Dagbladet och Fokus.  År 2012 var hon den första kvinnan som valdes in i avdelning 1 (lantkrigföring) i Kungliga Krigsvetenskapsakademin sedan den grundades 1796. Hon har även varit gästprofessor i Global media studies på Karlstad universitet och researchchef på ett säkerhetsföretag. I dag arbetar hon på Liberalernas riksdagskansli som utredare i försvarsfrågor.

Prioriterade frågor för Johanne Hildebrandt är försvar, trygghetsfrågor, landsbygdspolitik, infrastruktur och skola.

– Det känns väldigt bra att Johanne Hildebrandt kämpar för partiet och de liberala värdena som behövs i Sörmland och Sverige, säger Stefan Krstic, förbundsordförande för Liberalerna i Sörmland.

Liberalerna Sörmlands valsedel till riksdagen kommer att toppas av Nyamko Sabuni, därefter Johanne Hildebrandt från Mariefred, Erika Rydja Sandvik från Eskilstuna, Stefan Krstic från Eskilstuna och Sofia Remnert från Nyköping.

Pressfoto på Johanne Hildebrandt bifogas.

Kontakt:

Johanne Hildebrandt