Årsmötesuttalande Liberalerna Sörmland 2022

Måndag 28 mars 2022

”Det finns ingen skärseld för krigsförbrytare. De hamnar direkt i helvetet”

***
De orden kom från Sergiy Kyslytsya, Ukrainas FN-ambassadör.

***

Just nu lägger ryska styrkor Ukraina i ruiner. Staden Mariupol är till största delen förstörd. Igår kom rapport om att staden Tjernihiv skurits av från omvärlden av ryska styrkor. Stad efter stad läggs under ett täcke av ryska bomber och missiler som ramlar från skyarna. Det kunde ha varit Mariefred.

Artilleri mullrar runt städer. Barn gråter i skyddsrum. Älskade skiljs åt. Det kunde ha varit Flen.

Söner och döttrar stupar med vapen i hand. Det kunde ha varit Nyköping.

***

Ukrainas enda önskan har varit att förbli och fördjupa sin roll som en fri och demokratisk stat i Europa. Kampen för frihet har aldrig varit viktigare. Liberalerna kommer alltid stå upp för ett fritt Europa och mot den ryska regimens maktambitioner. Vi talar ofta om frihet, det är stunder som denna som vi förstår vad det faktiskt innebär. Ukraina behöver nu västvärldens stöd inte bara i ord utan i handling. Liberalerna står med Ukraina. Då som nu.

Liberalerna har länge gått före i försvars- och säkerhetspolitiken. Vi har varnat för de ryska aggressionerna redan 2008 mot Georgien. Vi har alltid prioriterat försvaret av vårt land och vi var det första riksdagspartiet som tog ställning för ett svenskt NATO-medlemskap. Vi har även varnat för att göra sig beroende av rysk gas och olja.

Gång på gång har vi rätt.

Gång på gång har våra motståndare haft fel.

Gång på gång tar de efter vår politik – år senare, gärna utan att låtsas om det.

Partier börjar ändra sig i NATO och man ändrar sig om försvaret och elförsörjningen, även om det går väldigt långsamt.

Det finns ett enkelt sätt att få morgondagens politik redan idag.

Det är att rösta på Liberalerna den 11 september.

***

Vladimir Putin och Rysslands fruktansvärda invasion av Ukraina är en av de mörkaste händelserna i Europa sedan andra världskriget. Den ryska regimen har agerat aggressivt mot grannländer under lång tid. Konsekvenserna för det ukrainska folket riskerar att bli ett oerhört lidande.

Vi behöver stå starka och enade i vår solidaritet med Ukrainas folk. Och samtidigt förstå att Putins ambitioner inte slutar här. Han är en kallblodig krigsförbrytare och ska behandlas som en sådan.

För Sverige gäller det att fortsätta rusta förvaret för en allt mörkare tid. Ett svenskt Nato-medlemskap med de försvarsgarantier mot ryska angrepp det skulle innebära framstår denna dag som en helt självklar del av vår strävan att fortsätta leva i – och verka för – frihet och säkert i vår del av världen.

Våra motståndare har sagt att vi liberaler inte längre behövs. Att vår kamp för internationellt samarbete, rättigheter och folkstyre inte längre efterfrågas.

Men nog hörs efterfrågan på liberalism. Nog kämpar en ung nation för sitt folkstyre. För demokrati. Som kämpar mot en angripare. Kämpar för fred på vår kontinent.

Europas folk kräver samarbete mellan västvärldens demokratier.

Vi liberaler hör deras rop. Då som nu. Och Liberalerna driver på för ökat försvarsanslag, för mindre beroende av rysk gas och olja, för mer samarbete inom NATO, för demokrati. Detta är inget nytt. Den demokratiska ådran sitter i vårt partis DNA sedan vårt partis bildande för allmän och lika rösträtt. Vi har alltid, ALLTID, stått på rätt sida av historien.

***

Till er vill vi säga: misströsta inte.

Det elände som nu pågår i Europa är bara girighetens ansikte som visar sitt fula tryne. Bitterhetens ansikte som fruktar mänskliga framsteg och demokratisering.

Hatet kommer att passera och diktatorn i Ryssland kommer att falla. Makten som diktatorn tog från folket kommer att återvända till det ryska folket och så länge ukrainare dör kommer törsten för friheten aldrig att gå under.

Vi alla har makten att skapa lycka och att göra vårt liv på denna jord fri och vacker. Låt oss i demokratins namn använda den makten och kämpa för en anständig värld som ger alla en chans att leva i frihet, att få arbeta, att barnen får en framtid genom en bra skola och en ålderdom präglad av trygghet.

Låt oss kämpa för en värld av förnuft, en värld där demokrati, vetenskap, tillväxt och framsteg kommer att leda till alla människors lycka.

***

Just nu känns freden långt bort. Men den kommer att komma. Likt när solen går upp på morgonen kommer även freden att lysa upp Ukraina och dess folk. Och den dagen kommer den ukrainska blågula flaggan att hissas över hela den fria världen och vaja stolt. På torg, på byggnader och på gårdar.

***

Liberalerna Sörmland står tillsammans med Ukraina.

***

Tillsammans för freden. Tillsammans för friheten.